Näkökulma-puhelin tavoittaa yhä useampia
Näkökulma-puhelin on Näkövammaisten liiton oikeuksienvalvonnan palveleva puhelin, johon kuka tahansa voi soittaa. Viime vuonna Näkökulma oli auki 47 viikkoa, 225 päivää ja noin 900 tuntia. Puheluita tuli 403, kasvua edellisvuodesta 26 prosenttia. Määrät ovat kasvaneet joka vuosi, mutta kasvuvaraa on edelleen ja toivommekin, että yhä useammat löytäisivät Näkökulman.
Soittajat voisi ryhmitellä neljään ryhmään. Suurin osa heistä oli näkövammaisia tai heidän läheisiään. Lisäksi soittoja tuli eri alan ammattilaisilta, erityisesti sotealan työntekijöiltä. Neljäntenä ryhmänä erottuivat yleistä neuvontaa tarvitsevat ihmiset. Puheluiden sisällöt vaihtelivat suuresti. Neuvoimme apuväline- ja yhdistysasioissa, näkövammaisuuteen ja liiton toimintaan liittyvissä yleisissä kysymyksissä ja kerroimme näkövammaisten palveluista.
Ohjasimme lukuisia soittajia myös olemaan yhteydessä oman alueensa kuntoutusohjaajaan tai hakeutumaan silmälääkärin vastaanotolle.
Puheluiden määrän kasvu on ollut ilahduttavaa, samoin tilastotietomme siitä, että olemme edelleen pystyneet valtaosassa puheluita antamaan vastauksen suoraan soittajien kysymyksiin tai ohjaamaan heidät asiassaan eteenpäin. Viime vuonna näin tapahtui 91 prosentissa soittoja.
Puheluiden määrän kasvulle emme ole löytäneet mitään yksittäistä syytä. Kuukausittaiset ja viikoittaisetkin vaihtelut ovat suuria, kuten edellisinäkin vuosina. Ehkä tärkeimpänä tekijänä kasvulle on Näkökulman tunnettavuuden lisääntyminen. Olemme markkinoineet sitä laajasti sekä toiminta-alueillamme että valtakunnallisesti. Toivomme myös, että asiantunteva ja ystävällinen palvelumme näkyy soittojen määrän kasvuna.
Ulla Hannula on Näkövammaisten liiton sosiaaliturvapäällikkö.