Siirry sisältöön
Airut 7/2020

Digipalvelulaki parantaa saavutettavuutta

Piirroskuvassa kannettava tietokone, kännykkä, älykaiutin, pilvisymboleja ja pieniä ihmishahmoja tutkimassa laitteita.
Näytä kuvan suurikontrastinen versio Näytä kuvan normaali versio Suurena kuvaa
Kuva: imajinajib / Shutterstock.com

Julkisten toimijoiden verkkosivujen on oltava nyt saavutettavia erilaisille käyttäjille.

Teksti Heidi Härmä

Etelä-Suomen aluehallintoviraston mukaan Suomessa on yli miljoona ihmistä, joiden voi olla vaikeaa käyttää verkkopalveluja. Saavutettavat palvelut hyödyttävät näkö- ja kuulovammaisia ja esimerkiksi ihmisiä, joilla on lukivaikeus tai muistisairaus, tai jotka osaavat heikosti suomea. Saavutettavat sivut ovat kaikille helpot käyttää.

Digipalvelulaki velvoitti julkisen sektorin toimijoita tekemään verkkosivuistaan saavutettavuusvaatimusten mukaiset 23.9.2020 mennessä. Esimerkiksi verkkopankkien, Kelan, kuntien ja yliopistojen verkkopalvelujen on täytettävä saavutettavuusvaatimukset, esiteltävä palvelunsa saavutettavuuden tila saavutettavuusselosteessa ja tarjottava sähköinen kanava saavutettavuuspalautteelle. Laki ei koske esimerkiksi kauppoja tai yksityisiä palveluntarjoajia.

Digipalvelulaki velvoittaa myös STEA-avustuksia saavia järjestöjä, muun muassa Näkövammaisten liittoa. Keväällä liitossa päättyneen verkkosivu-uudistuksen tavoitteena olikin saavutettava sivusto. Sivustolla on vielä muutamia saavutettavuuspuutteita, jotka on kirjattu saavutettavuusselosteeseen osoitteessa www.nkl.fi/fi/saavutettavuusseloste.

Digipalvelujen käyttäjän oikeuksiin voi tutustua osoitteessa www.saavutettavuusvaatimukset.fi/oikeutesi.

Lähde: www.saavutettavuusvaatimukset.fi