Siirry sisältöön
Airut 7/2021

TET-harjoittelussa Iiriksessä

Kaksi nuorta, joista vasemmanpuoleisella on ruskea huppari, ruskeat silmät ja hiukset ja huppu päässä. Oikeanpuoleisella on vaaleat hiukset, silmälasit ja punavalkoraidallinen paita.
Näytä kuvan suurikontrastinen versio Näytä kuvan normaali versio Suurena kuvaa
Veera Daavittila (vas.) ja Milka Turunen olivat Iiris-keskuksessa TET-harjoittelussa. Oikealla ruutu Milka Turusen piirtämästä sarjakuvasta.
Kuva: Milka Turunen ja Veera Daavittila, piirros: Milka Turunen

Ysiluokkalaiset Milka Turunen ja Veera Daavittila olivat marraskuussa TET-harjoittelussa Airut-lehdessä, Näkövammaisten Kulttuuripalvelussa ja Iiris Prossa.

Teksti Milka Turunen ja Veera Daavittila

”Olemme 15-vuotiaita ja käymme yhdeksättä luokkaa Aleksis Kiven peruskoulussa Helsingissä. Olimme kahden viikon ajan Iiriksessä TET-harjoittelussa eli työelämään tutustumisjaksolla.

Milka:

Saimme viikon aikana tehdä monenlaisia tehtäviä, toimistotyöstä pakkaushommiin. Pääsin kuvittamaan kaksi kuvaa Kajastus-lehteen ja yhden Näkövammaisten Kulttuuripalvelun 90-vuotisiltamiin, katoin pöytiä kokouksiin, tein töitä Iiris Prossa ja maalasin banderollin.

Olen oppinut tämän TET-jakson aikana uusia asioita näkövammaisista, kuunnellut ensimmäistä kertaa kuunnelman ja tutustunut paremmin Iirikseen sekä sen toimintaan.

Aikuisena haluaisin olla kuvataiteilija tai kuvataideopettaja. Pyrin yhdeksännen luokan jälkeen kuvataidekouluihin, sillä kuvataiteen tekeminen on aina ollut minulle tärkeää ja lähellä sydäntä.

Veera:

TET:in aikana on ollut monipuolisesti tehtäviä laidasta laitaan. Olemme tehneet Facebook-postauksia, pakkaushommia, käyneet kaupassa ja paljon muuta. Lisäksi olemme tutustuneet esimerkiksi Näkövammaismuseoon.

Työnteko on tuntunut kivalta ja se on ollut mukavaa vaihtelua kouluarkeen. Lisäksi on hauskaa työskennellä kaverin kanssa. Työtehtävät ovat olleet mieluisia suurimmaksi osaksi, mutta parasta ovat olleet kirjoitustehtävät. Toisaalta jotkut yksinkertaiset ja yksitoikkoiset tehtävät ovat käyneet vähän tylsiksi.

Harjoittelussa opin paljon uutta siitä, minkälaista on toimistotyöskentely ja työelämä ylipäänsä. Sain uutta tietoa näkövammoista, ja kokeilin monia uusia asioita, esimerkiksi testasin näkövammasimulaatiolaseja.

En vielä tiedä, mitä aion tehdä työkseni tulevaisuudessa. Toivoisin, että työni liittyisi mielenkiinnonkohteisiini ja siinä voisi muun muassa tehdä erilaisia tekstejä.

Ysiluokan jälkeen aion mennä lukioon tai hakea IB-lukioon.”