Siirry sisältöön
Airut 3/2022
Verkon silmässä

Lentoyhtiöt vertailussa

Finnairin ja Norwegianin verkkosivujen etusivut.
Näytä kuvan suurikontrastinen versio Näytä kuvan normaali versio Suurena kuvaa
Kuva: Kuvakaappaukset lentoyhtiöiden verkkosivuilta. Kuvankäsittely: Liisa Lähteenmäki

Tutkailemme kahden lentoyhtiön, kotimaisen Finnairin ja norjalaisen Norwegianin, verkkosivujen saavutettavuutta.

Finnair

Jos yksin sokkona pitäisi ostaa liput Helsingistä Ouluun, se jäisi tekemättä. Lähtöpaikan ja määränpään etsiminen on helppoa, mutta ongelmia tulee lentojen valinnassa. Valintapainikkeet on toteutettu niin, ettei ruudunlukuohjelma näe niitä lainkaan. Lisäksi ainoa tapa saada painettua näkymätöntä nappulaa on yrittää osua siihen hiirellä. Ei helppo homma, jos käyttää tietokonetta pelkästään näppäinkomennoilla.

Sivustolla on muuten helppo suunnistaa ja saavutettavuutta on selkeästi mietitty, mutta jos ei lipun ostoa saa tehtyä loppuun, tulee vähän sellainen fiilis kuin niillä kuuluisilla Putte-Possun nimipäivillä, jonne minä en päässyt mukaan.

Arvosana 7.

Norwegian

Kun lataan sivun ensimmäistä kertaa, minulta kysytään, käytänkö mahdollisesti ruudunlukuohjelmaa tai jotakin muuta avustavaa teknologiaa. Norwegian tarjoaa muun muassa ruudunlukuohjelman käyttäjille erityisen helppokäyttötilan. Helppokäyttötila otetaan käyttöön aivan sivun alusta löytyvästä linkistä.

Lennot Helsingistä Ouluun on ostettu kädenkäänteessä. Eri lipputyypit ja se, mitä niihin sisältyy, on selkeästi esitetty ja sivusto toimii kaikin puolin varsin mukavasti.

Selkeä valikkorakenne ja järkevästi sijoitellut otsikot helpottavat suunnistamista. Olisi ollut mielenkiintoista lukea sivuston saavutettavuusseloste, mutta sellaista ei ollut saatavilla.

Arvosana 9.