Siirry sisältöön
Airut 6/2021

Asiakasmaksulaki muuttui – Miten käy kuljetuspalveluiden omavastuulle?

Nainen ja opaskoira astumassa taksiin.
Näytä kuvan suurikontrastinen versio Näytä kuvan normaali versio Suurena kuvaa
Kuva: Juha Tuomi

Heinäkuun alussa tuli voimaan uusi asiakasmaksulaki, joka muutti kuljetuspalveluiden omavastuiden maksukäytäntöjä joissain kunnissa ja kuntayhtymissä.

Teksti Vuokko Jantunen
Kuva Juha Tuomi

Uudessa linjauksessa omavastuiden perimisestä taksissa luovuttiin ja nyt omavastuut laskutetaan käyttäjiltä jälkikäteen.

Monissa kuntayhtymissä laskutukseen siirtymistä ollaan parhaillaan suunnittelemassa. Muutosta maksukäytännöissä on perusteltu sillä, että asiakasmaksulakiin lisättiin pykälä, jonka mukaan asiakasmaksun periminen kuuluu kunnalle eikä kunta voi siirtää palveluntarjoajalle oikeutta maksun perimiseen.

Kuljetuspalvelujen omavastuuosuudet ovat sosiaalihuollon asiakasmaksuja, joita yksityiset palveluntuottajat, kuten kuljetusyritykset, eivät voi lakimuutoksen myötä laskuttaa.

Imatran askartelukerholaisten joukossa uusi käytäntö on aiheuttanut monenlaisia tunteita. Toisille uusi käytäntö tuo helpotusta ja matkan teko on sujuvampaa, kun matkaa ei tarvitse maksaa taksissa. Toisaalta uusi käytäntö aiheuttaa myös epävarmuutta ja pelkoa sekä lisätyötä laskun tarkistamisessa.

– Omavastuiden suuruus kerralla maksettuna voi myös yllättää, jos ei ole tullut siihen varautuneeksi, Imatralla pohdittiin.

Tunnelmat jatkosta aiheuttivat pohdintaa, kun tätä juttua tehtäessä odoteltiin vielä syyskuun omavastuuosuuksien laskuja.

Eksote eli Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri on saanut kritiikkiä myös muutosten tiedottamisesta. Kuljetuspalveluiden käyttäjät, jotka eivät seuraa Eksoten verkkosivuja, saivat tiedon muutoksesta taksinkuljettajilta sekä oman yhdistyksen viikkotiedotteesta.

Raumalla sen sijaan asiakkaille lähetettiin kirje muuttuvasta käytännöstä. Tosin kirje saavutti heidät pari päivää ennen muutosta, eikä asiaa ollut kaikilta osin kerrottu selkeästi.

Raumalla kuljetuspalveluissa on koettu isoja muutoksia viime aikoina.

– Tämäkin muutos kyllä mietityttää, raumalainen palvelun käyttäjä sanoo.

Imatralla laskujen maksamisesta keskusteltiin vilkkaasti. Monella näkövammaisella ikääntyneellä ei ole verkkopankkia, vaan he maksavat vielä laskunsa pankin tiskillä.

– Palvelumaksut ovat kalliita, joten jos matkustaa vain muutaman matkan kaupunkialueella, palvelumaksu saattaa olla yhtä suuri kuin omavastuut, imatralainen kuljetuspalveluasiakas toteaa.

Voiko pankkien palvelumaksuja välttää?

Yleensä sekä e-lasku että suoramaksu ovat maksuttomia. Jos asiakkaalla on käytössään verkkopankki, lasku kannattaa pyytää e-laskuna. E-laskusopimus tehdään omassa verkkopankissa ja se saapuu automaattisesti verkkopankkiin, missä sen voi omien määritysten mukaisesti maksaa joko automaattisesti tai hyväksymisen jälkeen. Laskun oikeellisuuden pääsee tarkistamaan verkkopankissa, jossa siitä on näköisversio.

Toinen vaihtoehto välttää palvelumaksut on tehdä suoramaksusopimus. Yleensä suoramaksusopimuksen voi tehdä ottamalla yhteyttä oman pankin asiakaspalveluun. Suoramaksu on tarkoitettu toistuvien laskujen maksamiseen sellaisille kuluttajille, joilla ei ole käytössään verkkopankkia. Kuluttaja antaa toimeksiannon pankilleen, joka maksaa laskut automaattisesti suoramaksuna laskun eräpäivänä. Laskuttaja lähettää maksajalle esimerkiksi postitse tiedon laskusta, joka sisältää tiedon suoramaksusta, ja kopion laskusta pankkiin sähköisesti osana verkkolaskuaineistoa.