Siirry sisältöön
Airut 2/2020

Kauppakassi kotiovelle

Piirroskuva: iPadista työntyy käsi, joka pitelee kauppakassia.
Näytä kuvan suurikontrastinen versio Näytä kuvan normaali versio Suurena kuvaa
Kuva: TarikVision / Shutterstock.com

Ruokakaappi kaipaa täytettä. Mistä saisin juuri nyt avustajan käymään kanssani marketissa? Ehtisikö joku henkilökunnasta kierrokselle kanssani? Ehkä verkosta löytyy apu tähän ongelmaan.

Teksti Virpi Jylhä
Kuva TarikVision / Shutterstock.com

Kauppakassien sisältöjä kerääviä palveluita on internetissä useita. Asiakas voi valita kotiinkuljetuksen tai noudon keräilypisteestä. Vähintään keräilypisteestä noutaminen on mahdollista useimmissa taajamissa, vaikka täysin koko Suomen kattavaa palveluverkkoa ei ole yhdelläkään toimittajalla.

Suurimpia palveluntarjoajia kauppakassigenressä ovat S-ryhmän Foodie ja Keskon K-Ruoka. Molempia voi käyttää joko verkkosivuston tai mobiilisovelluksen avulla. Sovellukset on sekä iOS- että Android-laitteille. Palveluissa voi ostaa ruokaa, suunnitella aterioita, tehdä ja jakaa ostoslistoja ja selata erilaisia reseptejä. Ruokakassin pystyy tilaamaan joko noudettavaksi tai kotiin kuljetettuna. Kaikki ryhmittymän kaupat eivät ole mukana palveluketjussa ja osa kaupoista tarjoaa vain valmiiksi keräiltyä kauppakassia ilman kotiinkuljetusta.

Muita kauppakasseja kotiin toimittavia palveluita ovat esimerkiksi Kauppahalli24.fi, joka toimii Uudellamaalla. Fiksuruoka.fi kerää kauppakasseihin poistoruokaa. Sen verkkosivuston mukaan palvelua on tarjolla koko Suomessa.

Saavutettavuushaasteita

Pikainen saavutettavuusarviointi ei anna kauppakassipalveluista kovin rohkaisevaa tulosta. Ruudunlukuohjelman käyttäjä törmää haasteisiin niin mobiililaitteilla kuin tietokoneellakin. Palveluissa näyttää olevan nimeämättömiä painikkeita ja muita elementtejä.

Mobiilisovelluksissa joitakin toimintoja ei voi käyttää, jos laitteen ruudunlukuohjelma on päällä. Tietokoneen käyttäjä ei ole helpommassa asemassa. Heikkonäköisenäkin palveluiden käyttö on hetkittäin vaikeaa, sillä värikontrastit eivät kaikissa vaiheissa ole riittäviä.

Niin mainio kuin tällainen kauppakassipalvelu monelle näkövammaiselle olisikin, tämänhetkinen tilanne on se, että avustajaa tarvitaan, kun verkko-ostoksia tehdään kotoa käsin. Ainakaan pelkän ruudunlukuohjelman varassa itsenäinen ruokakassin tilaaminen ei näytä onnistuvan.

Saavutettava kauppakassipalvelu olisi perheenäidin pelastus

Vantaalainen Tiina Mustonen testasi muutama vuosi sitten useita kauppakassipalveluita. Kokemukset eivät olleet ensi alkuun kovin hyviä: tavarat toimitettiin myöhään illalla ja kuljetusmaksut olivat kohtuuttoman suuria itse ostokseen verrattuina.

– Noin kolme vuotta sitten löysin S-ryhmän Foodien. Se oli helmi, Tiina Mustonen kertoo.

Syntymäsokealle perheenäidille oli mahtava kokemus päästä itsenäisesti selaamaan kaupan valikoimaa.

– Olin haltioissani ja istuinkin aluksi sohvan nurkassa tuntitolkulla selaamassa tuotteita ja tuotesisältöjä.

– Joitakin kertoja sovellukseen tuli päivityksiä ja niiden myötä saavutettavuusongelmia. Annoin silloin palautetta ja palaute tuntui menevän perille. Ongelmat korjautuivat ainakin suurimaksi osaksi.

Tiina Mustonen kertoo, että lokakuussa 2019 Foodieta uudistettiin rajummin. Tämän uudistuksen myötä saavutettavuus heikkeni merkittävästi. Ruudunlukuohjelmalla ei saa enää selville kaikista tuotteista yksityiskohtaisempaa tietoa: kahvikapselit ovat kaikki vain kahvikapseleita ja ruokakermat ruokakermoja. Ostoskorin muokkaaminen ei onnistu eikä esimerkiksi etuseteleitä saa enää aktivoitua. Pankkikortin tietoja ei pysty tallentamaan, vaan tiedot joutuu kirjoittamaan uudelleen jokaisen tilauksen yhteydessä.

– Olen jo väsynyt antamaan palautetta. Saavutettavuusongelmiin ei vastata vaan vakiovastaus kuuluu, että uudistus on kesken eikä aikataulusta vielä tiedetä.

Foodie ja K-Ruoka saavutettavuusarviointiin?

Kehityspäällikkö Maija Veckmanin mukaan S-ryhmän Foodie-palvelua käyttää reilu miljoona asiakasta kuukausittain.

– Olemme saaneet jonkin verran palautetta siitä, että uudistetuissa sovelluksissa saavutettavuus on heikentynyt. Saavutettavuutta on arvioitu aiemmin, mutta selvästi nyt on tarvetta tehdä se uudelleen, Veckman toteaa.

– Aiomme edelleen kehittää sovelluksia, ja tuoda takaisin toiminnallisuuksia, jotka väliaikaisesti poistuivat. Olemme tutkineet muun muassa puheohjauksen kehittämistä ja tätä varten on jo olemassa S-ostoslista-sovellus iOS-laitteille Applen sovelluskaupassa.

– Tavoitteena on pitää saavutettavuusasiat jatkossa osana kaikkea palvelun kehittämistä. Täsmällistä aikataulua saavutettavuusongelmien korjaamiselle en pysty antamaan, mutta pyrimme tekemään sen mahdollisimman pian, Veckman lupaa.

Antti Rajala toimii myyntijohtajana Keskolla. Hän kertoo, että K-Ruoka-sovelluksella ja verkkosivustolla on yli miljoona käyttäjää ja viikon aikana käyntejä palvelussa on noin 2,5 miljoonaa.

– Verkkokaupassa selkeästi suurin asiakasryhmä ovat työssäkäyvät lapsiperheet, jotka pystyvät helpottamaan kiireistä arkeaan verkkokaupan avulla. Muita verkkokaupassa korostuvia asiakasryhmiä ovat ikäihmiset, joille kaupassakäynti on hankalaa, sekä erilaiset yritykset ja yhteisöt, Antti Rajala kertoo.

Pikaisen saavutettavuusarvioinnin tulos ei yllätä Rajalaa.

– Olemme jonkin verran saaneet asiakaspalautetta palvelun saavutettavuusongelmista, hän sanoo.

– Tästä syystä suunnitelmissa on teettää saavutettavuuden arviointi ensi vuoden aikana.

Palautteen antaminen on tärkeää

Verkosta itsenäisesti kotiin tilattava kauppakassi ei ole vielä arkipäivää näkövammaisille, mutta lupauksia on annettu saavutettavuuden kohentumisesta.

Palautteiden kirjoittaminen toistuvasti samoista asioista turhauttaa ja väsyttää. Ilman näkövammaisten aktiivisuutta palveluntarjoajat eivät saa tietää haasteista. Laki digitaalisista palveluista koskee vain julkista tehtävää hoitavia tahoja, joten saavutettavuuden arviointeja ei teetetä rutiinisti kaupallisten toimijoiden puolella. Arviointi tilataan, kun palautteissa rupeaa näkymään tarvetta sille.