Siirry sisältöön
Airut 3/2019

Perustaisinko verkkokaupan?

Kuvassa Heidi Koivunen hymyilee läppärin äärellä.
Näytä kuvan suurikontrastinen versio Näytä kuvan normaali versio Suurena kuvaa
Heidi Koivunen perusti Heidin kädenjälki -verkkokaupan.
Kuva: Tuula Vehanen

Verkkokauppa on internetissä toimiva palvelu, jonka kautta on mahdollista selata, tutkia, vertailla ja ostaa tuotteita tai palveluita. Sen merkittävin etu perinteisiin kauppoihin nähden on, ettei se ole sidottu aukioloaikoihin eikä paikkaan

Teksti Piia Rossi
Kuva Tuula Vehanen

Perinteisissä näkövammaisten käsityöläisten myyntikanavissa asioidessa asiakas pääsee tutustumaan tuotteisiin kaikin aistein. Tämä on hienoa, mutta vaatii aikaa ja viitseliäisyyttä. Verkkokaupassa asiakas voi tehdä ostoksia mistä ja milloin tahansa. Myös viestit ostajan ja yrittäjän välillä välittyvät kätevästi verkkokaupan kautta. Tämän lisäksi ostetut tuotteet toimitetaan lähes kotiovelle saakka ilmoitetun toimitusajan sisällä.

Verkkokauppa käsityöläiselle

Hyvilläkin markkinoilla kävijämäärät pysyttelevät muutamissa sadoissa. Jos näistä ihmisistä murto­osa löytää käsityöläisen pöydän ääreen ja heistä muutama tekee ostopäätöksen, on selvää, etteivät myyntitulot nouse korkeiksi.

Verkkokaupan ei tietenkään tarvitse sulkea pois muita myynnin väyliä, vaan se voi olla yksi niistä. Sen välityksellä voi tehdä myyntiä silloinkin kun torit ja markkinat ovat kiinni. Verkkokauppa on ikään kuin käsityöläisen oma ympärivuorokautinen myyntipöytä ja vieläpä sellainen, joka pysyy siistinä eikä ole säiden armoilla.

Kolme verkkokaupasta kiinnostunutta näkövammaista käsityöläistä osallistui helmikuussa Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaisten Ura käsillä ­hankkeen järjestämään kaksipäiväiseen verkkokauppakoulutukseen, jota ohjasivat it­asiantuntijat Marja Mikola ja Johanna Herranen Näköpiste Polar Print Oy:stä.

– Kurssilaiset rakensivat verkkokauppansa konkreettisesti alusta lähtien, kertoo Mikola.

Koulutukseen tultaessa netin käyttötaidot oli oltava hallussa. Verkkokaupan perustaminen vaatii tietysti myös toimivan koneen ja ajanmukaiset apuvälineet. Tietokoneen lisäksi verkkokaupan voi perustaa myös tabletin tai puhelimen avulla.

Mitä koulutus tarjosi

Kurssilaiset olivat miettineet etukäteen ku­vauksen kaupalleen ja sen, miten aikoivat kauppaansa pyörittää. Kaupan perustaminen aloitettiin luomalla tunnukset Holvi­verkkokauppa­alustalle.

– Perusasiat olivat kurssilaisilla hanskassa jo ensimmäisen päivän jälkeen. Jokaisella oli vähintään yksi tuote tuotekuvineen sisällä kaupassa ja ulkoasut logoineen olivat myös kunnossa, Marja Mikola kertoo.

Toisena koulutuspäivänä jokaisen yksilölliset käsityötuotteet jaettiin pää­ ja alakategorioihin. Myös tietosuojaselosteet lisättiin ja harjoiteltiin alennusten tekoa.

Heidin kädenjälki

Vantaalainen Heidi Koivunen oli yksi verkkokauppakoulutukseen osallistuneista käsityöläisistä.

– Heidin kädenjälki ­niminen verkkokauppani on nyt avattu. Pääsin koulutuspäivien aikana kaupan kanssa hyvään alkuun.

Koivunen kertoo kaivanneensa uusia markkinointi­ ja myyntiväyliä markkinatapahtumien ja Facebook­sivujensa lisäksi.

– Paikkamaksut ovat usein kalliita markkinoilla ja niitä on myös vaikea löytää netin syövereistä.

Sesonkituotteina Koivunen valmistaa mehiläisvahakynttilöitä ja neulevalokransseja. Myös nahka, rottinki ja villa muuntautuvat hänen käsissään yksilöllisiksi tuotteiksi.

Aikaisemmin Koivunen ei ollut kuullut sokeista käsityöntekijöistä, joilla olisi ollut verkkokauppa käsitöilleen.

– Kenelläkään ei ollut mitään käsitystä asiasta, kun yritin kysellä. Nyt ollaan siis uuden aluevaltauksen äärellä.

Tuotekuviin kannattaa panostaa

– En osaa kuvitella sellaista verkkokauppaa, jossa ei ole tuotekuvia tai jos sellainen olisi, niin tuskin sieltä mitään ostettaisiin, Heidi Koivunen pohtii.

Luottamus valokuvaajaan onkin tärkeää, sillä tuotekuvien laatuun kannattaa hänen mielestään panostaa.

Koivunen näkee verkkokaupan tärkeänä nykypäivän käsityöläiselle. Hän uskoo sen lisäävän myyntiä sen jälkeen, kun se tulee ihmisten tietoon.

– Se onkin ehkä se hankalin vaihe.

Ura käsillä ­hanke laittaa kevään aikana jakoon ohjeet Holvi­verkkokaupan perustamiseen Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaisten verkkosivuille. Niiden avulla jokainen käsityöläinen voi luoda itselleen verkkokaupan.

Periaatteessa vain taivas on rajana tuot­teitaan verkkokaupan kautta myyvälle, sillä kaupastaan voi tehdä maailmanlaajuisen, mikäli kaupan yhtenä kielenä on vaikkapa englanti.