Siirry sisältöön
Airut 6/2022

Verkkokaupoilla on puutteita saavutettavuudessa

Käsi kirjoittaa tietokoneen näppäimistöä.
Näytä kuvan suurikontrastinen versio Näytä kuvan normaali versio Suurena kuvaa
Kuva: TippaPatt / Shutterstock.com
Teksti Eficode

Suomalainen ohjelmistokehityksen tehostamiseen ja saavutettavuus- ja käyttäjätutkimuksiin erikoistunut Eficode on julkistanut 20 eurooppalaisen verkkokaupan saavutettavuusarvioinnin tulokset. Ne osoittavat, että verkkokaupoilla on vielä paljon tehtävää saavutettavuudessa.

Eficoden tekemässä saavutettavuusarvioinnissa verkkokauppojen ostoprosessia tarkasteltiin yhdeksässä eri vaiheessa. Parhaat arvosanat saivat Apple, Ikea, H&M ja John Lewis, joiden verkkokaupoissa saavutettavuuteen oli kiinnitetty huomiota ja se oli otettu mukaan kehittämisen prosesseihin.

Monissa verkkokaupoissa oli kuitenkin puutteita. Yhdeksässä verkkokaupassa ostotapahtumaa ei voinut suorittaa kokonaisuudessaan ainoastaan näppäimistöllä. Muita yleisiä saavutettavuusongelmia olivat tuotesivulla värin ja koon sekä tilaussivulla maksutavan valinnassa. Kahdeksassa verkkokaupassa evästeiden hyväksymistä ei voinut tehdä yhdellä tai useammalla apuvälineellä. Yhdessä verkkokaupassa tuotelistauksen rajaustoimintojen ohittaminen vaati käyttäjältä jopa 91 vaihetta.

Verkkokauppojen ostopoluilta saatiin havaintoja niin saavutettavuuden WCAG-kriteereihin liittyen kuin kriteerien ulkopuoleltakin. WCAG-kriteerien noudattaminen ei automaattisesti tee verkkokaupassa asioimista miellyttäväksi apuvälineiden avulla. Eficoden saavutettavuusarvioinnin perusteella havaittiin, että verkkokauppojen käyttäminen apuvälineillä oli yleisesti kaikissa tutkituissa verkkokaupoissa työlästä.

Muut arvioidut verkkokaupat olivat Adlibris, Amazon, Argos, Auchan, Bol, Carrefour, Cdon, Coolblue, El Corte Inglés, Esselunga, Gigantti, Lidl, Media Markt, Otto, Verkkokauppa.com ja Zalando.