Siirry sisältöön
Airut 5/2019
Pääkirjoitus

Lupa unelmiin

Päätoimittaja Marika Mäkinen valkoisessa paidassa turkoosin seinän edessä. Kuvaan tulee pehmeä ja raikas luonnonvalo.
Näytä kuvan suurikontrastinen versio Näytä kuvan normaali versio Suurena kuvaa
Teksti Marika Mäkinen

Tämä kohta keväästä on monissa perheissä ladattu täyteen odotuksia ja unelmia. Oppilaitosten lukukausi lähenee loppuaan ja yksi vuoden odotetuimmista päivistä on käsillä. Päättäjäiset, lakkiaiset ja valmistujaiset merkitsevät nuorelle yhden elämänvaiheen loppumista ja uuteen astumista. Useimmat tuntevat varmasti iloisen malttamattomuuden rinnalla myös epävarmuutta. Mihin tie nyt vie, saanko jatko-opiskelupaikan, löydänkö oikean alani, työllistynkö? Toteutuvatko haaveeni?

Unelmoinnin rinnalla parhaillaan paahdetaan viime metreillä myös korkeakoulujen ja yliopistojen valintakokeisiin. Näkövammaisia opiskelijoita varten valintakoekirjat tuottaa saavutettavaan muotoon Celia. Sieltä saamani tiedon mukaan näkövammaisia pyrkijöitä on tänä keväänä aineistopyyntöjen perusteella ollut tavallista enemmän, mikä on hyvä uutinen. Celialta on tilattu saavutettavia pääsykoemateriaaleja edellisvuosiin verrattuna jopa kolminkertainen määrä. Suosittuja aloja tilausten perusteella ovat olleet esimerkiksi oikeustiede, psykologia ja sosiaali- ja terveysala.

Koulutuksen merkitystä ei voi koskaan korostaa liikaa, ei varsinkaan näkövammaisten kohdalla. Näkövammarekisterin tietojen mukaan korkea-asteen tutkinnon suorittaneista työllistyneitä on 56 prosenttia, kun pelkän perusasteen suorittaneista työllisiä on yhdeksän prosenttia.

Jotta kouluttautuminen ei takkuaisi käytännön järjestelyihin, sen saavutettavuuden eteen on tehtävä kaikki mahdollinen. Valintakoemateriaalien lisäksi itse koetilanteen erityisjärjestelyt, kuten lisäaika, lupa käyttää apuvälineitä tai tilajärjestelyt, ovat yksi olennainen osa saavutettavaa korkeakouluopiskelua. Saavutettavuuden edistämistä edellyttävät yhdenvertaisuuslaki ja digitaalisia palveluja, esimerkiksi korkeakoulujen verkkosivuja, koskeva saavutettavuuslainsäädäntö.

Nuorella on lupa unelmoida, löytää omat vahvuutensa ja tehdä valintansa niiden mukaan. Yhteiskunnan tehtävä on pitää huolta siitä, että käytännön ongelmat ratkaistaan niin, että mahdollisuudet ovat kaikille yhdenvertaiset.