Siirry sisältöön
Airut 3/2019
Vieraileva kolumnisti

Selviytymistä vai unelmia?

Susanna Halme
Näytä kuvan suurikontrastinen versio Näytä kuvan normaali versio Suurena kuvaa
Kuva: Marika Mäkinen
Teksti Susanna Halme

Luento yliopistolla on alkamassa. Täytyisi löytää sali numero 21. Kolistelen kepin kanssa vahtimestarin kopille. Kappas, hän ei olekaan paikalla. No, täytyy löytää itse. Kuljen käytävillä ja kyselen ohikulkijoilta. ”Se on tuolla”, minulle vastataan. Unelmissani luentosalien ovissa on pistekirjoitusmerkinnät. Unelmissani ohikulkijat ymmärtävät valkoisesta kepistä, että tarvitsen sanallisia ohjeita.

Oikea luentosali on löytynyt. Astun sisään luokkaan. Kuulostelen hetken ja tutkailen tilaa epätarkalla näölläni ja vajaalla näkökentälläni. Huomaan vapaan paikan ja istun siihen. Hetken päästä tajuan, että istun toisella puolella luokkaa kuin kaikki muut. Pitäisiköhän vielä siirtyä vai onko se noloa? Unelmissani minulle huikattaisiin ”Moi Suski!” ja istahtaisin tutun opiskelukaverin viereen.

Luento alkaa. ”Tästä näettekin päivän aiheen. Eli aloitetaan sillä, että teette dialla näkyvät tehtävät.” Hmm, siis mikä aihe ja mitkä tehtävät? Kukaan ei edes istu vieressä, että voisi kysyä. Rohkaistun, keskeytän opettajan ja kysyn kaikkien kuullen. Saan selville netissä olevat tehtävät. Mutta miten sattuikaan, kyseinen nettisivu ei ole saavutettava. Unelmissani opetusta pystyy seuraamaan powerpointteja näkemättäkin. Oppimateriaalit ja sähköiset oppimisympäristöt ovat ruudunlukuohjelmalla saavutettavia.

Välillä yliopistoelämä on suoranaista selviytymistä. Jatkuvasti vaihtuvien salien, kurssikavereiden ja opettajien sekä vaikeasti saatavilla olevan oppimateriaalin keskellä saattaa joskus tuntea itsensä voimattomaksi. Onneksi unelmat ovat monina päivinä totta. Tulevaisuudessa niiden soisi toteutuvan vieläkin useammin. Miten se olisi mahdollista?

Vaaditaan paljon pitkäjänteistä ja järjestelmällistä vaikuttamistyötä, jotta rakennusten esteettömyys, oppimateriaalin saavutettavuus ja opettajien tietoisuus paranevat. Mutta sen lisäksi tarvitaan myös paljon pieniä tekoja, toisen huomioimista ja onnistuneita kohtaamisia. Kun näkövammaiset, heidän kanssaopiskelijansa ja opettajansa kohtaavat toisensa aidosti, voi selviytyminen muuttua unelmiksi. Muistetaan, että opiskelu kuuluu kaikille.

Joka kolmannessa Airuessa on vieraileva kolumnisti. Tällä kertaa se on Helsingin yliopistossa suomen kieltä opiskeleva Susanna Halme.