Siirry sisältöön
Airut 6/2022

Sokeiden viikolla edistettiin somen saavutettavuutta

Näytä kuvan suurikontrastinen versio Näytä kuvan normaali versio Suurena kuvaa
Minun kuvani -kampanjan keulakuvia olivat Alma Pöysti, Henry Manni, Pekka Sauri, Mona Bling, Seksikäs-Suklaa ja Rosa Meriläinen.
Kuva: Kuvat: Pia Inberg, graafinen suunnittelu: Ossi Gustafsson.
Teksti Marika Mäkinen

Sokeiden viikolla marraskuussa edistettiin tänä vuonna sosiaalisen median saavutettavuutta. Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa pyöri Minun kuvani -kampanja, jossa tehtiin sosiaalisen median kuvien kuvailusta tunnetumpaa.

Kampanjan keulakuvina oli kuusi tunnettua suomalaista: artisti Seksikäs-Suklaa, pääsihteeri, kirjailija Rosa Meriläinen, näyttelijä Alma Pöysti, pyörätuolikelaaja, paralympiamitalisti Henry Manni, somevaikuttaja Mona Bling ja Helsingin ex-apulaiskaupunginjohtaja ja Twitter-vaikuttaja Pekka Sauri.

Sosiaalinen media on tärkeä viestintäkanava myös näkövammaisille. Suuri osa somekuvista jää kuitenkin näkövammaiselle arvailujen varaan. Ratkaisu ongelmaan on lisätä kuviin vaihtoehtoinen teksti eli alt-teksti.

Varsinaisen kampanjan lisäksi Ylen kanavilla näkyi myös molemmilla kotimaisilla yleishyödylliset tietoiskut, joissa rohkaistiin vaihtoehtoisten tekstien laatimiseen. Minun kuvani -kampanjalle tehtiin myös verkkosivusto, jossa on sosiaalisen median saavutettavuuteen liittyviä ohjeita ja kampanjakasvojen tarinat.

Mukana kampanjoimassa olivat myös Förbundet Finlands Svenska Synskadade, SAMS, Kynnys ja Invalidiliitto.

Tutustu Minun kuvani -kampanjan nettisivuihin.