Sokeiden viikolla edistettiin somen saavutettavuutta
Sokeiden viikolla marraskuussa edistettiin tänä vuonna sosiaalisen median saavutettavuutta. Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa pyöri Minun kuvani -kampanja, jossa tehtiin sosiaalisen median kuvien kuvailusta tunnetumpaa.
Kampanjan keulakuvina oli kuusi tunnettua suomalaista: artisti Seksikäs-Suklaa, pääsihteeri, kirjailija Rosa Meriläinen, näyttelijä Alma Pöysti, pyörätuolikelaaja, paralympiamitalisti Henry Manni, somevaikuttaja Mona Bling ja Helsingin ex-apulaiskaupunginjohtaja ja Twitter-vaikuttaja Pekka Sauri.
Sosiaalinen media on tärkeä viestintäkanava myös näkövammaisille. Suuri osa somekuvista jää kuitenkin näkövammaiselle arvailujen varaan. Ratkaisu ongelmaan on lisätä kuviin vaihtoehtoinen teksti eli alt-teksti.
Varsinaisen kampanjan lisäksi Ylen kanavilla näkyi myös molemmilla kotimaisilla yleishyödylliset tietoiskut, joissa rohkaistiin vaihtoehtoisten tekstien laatimiseen. Minun kuvani -kampanjalle tehtiin myös verkkosivusto, jossa on sosiaalisen median saavutettavuuteen liittyviä ohjeita ja kampanjakasvojen tarinat.
Mukana kampanjoimassa olivat myös Förbundet Finlands Svenska Synskadade, SAMS, Kynnys ja Invalidiliitto.