Siirry sisältöön
paakirjoitus
Airut 5/2022
Pääkirjoitus

Kuvista ja kuvailusta

Nainen, jolla on ruskeat olkapäille ulottuvat hiukset, joissa on vaaleita raitoja. Pyöreät silmälasit. Lyhythihainen pusero. jossa on mustalla pohjalla valkoisia vinoja soikioita.
Näytä kuvan suurikontrastinen versio Näytä kuvan normaali versio Suurena kuvaa
Teksti Marika Mäkinen

Sokeiden viikko on näkövammaisyhteisön prime time, jolloin tavoitellaan mahdollisimman suurta näkyvyyttä. Tulevalla Sokeiden viikolla 13.–20. marraskuuta tulossa on Minun kuvani -kampanja, joka leviää sosiaalisesta mediasta aina Ylen suomen- ja ruotsinkielisille kanaville asti. Kampanjakasvoina on tunnettuja suomalaisia, joista yhden, Pekka Saurin, haastattelu on tässä lehdessä.

Kampanja on järjestöjen yhteistyön tulos. Mukana on ruotsinkielinen sisarjärjestömme Finlands Svenska Synskadade, ja myös Kynnys, Invalidiliitto ja SAMS osallistuvat kampanjaamme.

Minun kuvani -kampanja liittyy lopuillaan olevaan Sano se sanoin -teemavuoteemme. Olemme kahden viimeisen vuoden ajan viestineet kuvailun, kuvailutulkkauksen ja kaikenlaisen sanoittamisen puolesta. Nyt keskitymme sosiaalisen median alt-teksteihin eli vaihtoehtoisiin teksteihin. Halusimmepa tai emme, maailma viestii yhä enemmän somessa. Siksi sen saavutettavuus on myös yhä tärkeämpää. Alt-tekstit ovat keskeinen osa saavutettavuutta, sillä somevirrassa pelataan paljon kuvilla. Jos niiden sisältö menee ohi, myös viesti voi jäädä ymmärtämättä.

Kampanjaamme liittyy myös haaste kuvailla omaa itseään tai profiilikuvaansa somekanavissa. Myös näkövammaiset ihmiset ovat kiinnostuneita siitä, miltä joku näyttää. Tässä on tosin suuria eroja. Kävin mielenkiintoisen keskustelun syntymäsokean tuttavani kanssa, joka kertoi, ettei ole kovinkaan kiinnostunut muiden ulkonäöstä ainakaan tutustumisen alkuvaiheessa. Niin, toivottavasti kampanjamme toimii myös keskustelun virittäjänä. Ollaan siis aktiivisia Sokeiden viikolla!