Siirry sisältöön
Airut 6-7/2019

Kuljetuspalvelumuutos hämmensi Savonlinnan seudulla

Kuvassa Pesonen istuu kotinsa sohvalla.
Näytä kuvan suurikontrastinen versio Näytä kuvan normaali versio Suurena kuvaa
Jaakko Pesonen ajoi saman taksinkuljettajan kyydillä 22 vuotta, mutta tutut kuviot sekoittuivat, kun kuljetuspalvelujen matkavälityskeskus otettiin Savonlinnan seudulla käyttöön.
Kuva: Maria Loikkanen

Kuljetuspalvelumuutos, jota on eletty läpi eri puolilla Suomea jo pitkään, saapui helmikuun alussa myös Savonlinnan seudulle. Siellä erityistä huolta ovat herättäneet omavastuuosuuksien hinnat.

Teksti ja kuvat Maria Loikkanen

Enonkoskelaiset Jaakko ja Ritva Pesonen ovat kuljetuspalvelun asiakkaita. Jaakon näkö alkoi huonontua jo nuorena miehenä, ja sittemmin hän menetti näkönsä kokonaan.

– Meillä oli perheyritys Enonkoskella, vuokrasimme lomamökkejä. Kun näköni alkoi mennä, saimme vielä Ritvan kanssa asiat hoidettua, kun Ritvalla oli ajokortti. Kun Ritva myöhemmin luopui autostaan, meistä molemmista tuli kuljetuspalvelun asiakkaita. Iän karttuessa luovuimme myös yritystoiminnasta, Jaakko kertoo.

Jaakko on elänyt läpi pitkän ja vaiherikkaan kaaren näkövammaisen elämää, joka pitää sisällään myös vammaispalvelulain voimaan astumisen vuonna 1988. Taksilla ajo alkoi valituksella omavastuutaksan hinnoista, jotka olivat kalliimpia kuin julkisen liikenteen taksat. Valitus poiki muutoksen hinnoitteluun.

– Siinä sitä sitten ajettiin. Aina meni hyvin, ja kaikki asiat saatiin hoidettua. Saman miehen kyydillä ajoin 22 vuotta. Koskaan ei ollut ongelmia. Kuljettaja auttoi kauppa-asioinnissa myös. Alkossakin sitä yhdessä käytiin. Siinä ei ulkopuolista avustajaa tarvinnut, Jaakko muistelee.

– Onhan tämä ollut muutos. Vanhassa järjestelmässä ei kysytty edes nimeä, kun aina oli tuttu kuljettaja. Nyt henkilötietoja luetaan kuin kirkonkirjoja joka kerran kun taksiin menee. Ja koko ajan niiden laitteiden kanssa on ongelmia. Ei sellaista ennen ollut.

Savonlinnan seudulla kuljetuspalvelumuutos on uusi asia, ja tuonut Vammaispalvelun kuljetuspalvelun asiakkaille paljon pohdittavaa. Ritva Pesonen kokeili uutta taksijärjestelmää kerran, jonka jälkeen hän ja Jaakko laittoivat omataksianomukset eteenpäin.

– Eihän siitä mitään tullut. Kahden tunnin odotusaika, ja mistä minä voin tietää, missä olen kahden tunnin päästä? Talvella pyörätuolin kanssa lumessa liikkuminen on aivan erilaista kuin kesällä. Kolmella eri taksilla piti ajaa yhden kauppareissun aikana. En ajanut taksilla kuukauteen sen jälkeen. Vasta sitten aloin taas ajaa, kun omataksioikeus myönnettiin, Ritva puuskahtaa.

Kuljetuspalvelun järjestämisestä vastaa Sosterin, eli Itä-Savon sairaanhoitopiirin hallinnoima Vammaispalvelu. Sosterin kuntayhtymän hallitus päättää kuljetuspalvelua koskevista asioista.

Sosterin sosiaalipalveluiden tulosaluejohtaja Jorma Hongisto valmistelee asiat kuntayhtymän hallituksen käsiteltäviksi. Vammaispalvelun johtaja Pekka Heiskanen on yhdessä Jorma Hongiston kanssa vastannut kuljetus- palvelumuutoksen käytännön tason valmistelusta ja läpi viemisestä.

Heiskanen ja Hongisto istuvat pöydän ääressä.
Sosterin Vammaispalvelun päällikkö Pekka Heiskanen (vas.) ja Sosterin sosiaalipalveluiden tulosaluejohtaja Jorma Hongisto ovat sosiaalipalveluiden asiantuntijoita ja konkareita omalla sarallaan

Kun muutos tapahtui helmikuun alussa, reaktio asiakkaiden taholta oli kuljetuspalvelun käyttöasteen romahdus. Pekka Heiskanen ja Jorma Hongisto kertovat, että tilastojen mukaan käyttöaste on pikkuhiljaa kääntynyt nousuun.

– Savonlinnassahan tikettikortti on ollut käytössä jo pitkään. Enonkoskelaisille se tuli nyt uutena asiana, ja se varmaan aiheutti jonkin verran hämminkiä helmikuun alussa. Maaliskuussa ihmiset olivat jo selvästi lisänneet kuljetuspalvelun käyttöä, myös Enonkoskella, Pekka Heiskanen sanoo.

Kuljetuspalvelun käyttäjän näkökulmasta palvelu on muuttunut täysin. Siinä missä kyytitoive ennen hoitui tietyn taksiyrittäjän kanssa nopeasti, keskuksen kanssa samojen asioiden toistamisesta on tullut ikävää arkea. Tutun taksinkuljettajan kanssa ei tarvinnut kyytiä tilatessa selittää samoja asioita, ja välillä myös neuvoa tarkkaa osoitetta perille asti.

– Ennen käytännöt olivat asiakasystävällisempiä. Vähän jouduttiin tarkentamaan näitä käytänteitä. Tällä tavoin voidaan paremmin valvoa toiminnan laatua. On sanktioita, jos palvelun laatu ei toimi riittävän hyvin, esimerkiksi välityskeskuksen suuntaan. Tarvittaessa ajoista saadaan myös päiväkohtaisia raportteja. Kokonaisuus on nyt paremmin hallinnassa, Jorma Hongisto kommentoi.

Uudessa järjestelmässä kyytien välityksestä vastaa Mikkelissä toimiva Etelä-Savon Taksi Oy. Sosteri maksaa ostamistaan palveluista 9000 euroa kuukaudessa. Yksi taustalla oleva ajatus on, että eurot valuvat pidemmällä aikavälillä takaisin Sosterille muun muassa kyytien yhdistelyn eli niin kutsuttujen kimppakyytien myötä, jotka alentavat kokonaiskustannuksia.

Kuntaliiton linjauksen mukaan välityskeskustoiminta on vain yksi vaihtoehtoisista kuljetuspalvelun järjestämistavoista. Muitakin tapoja on, jotka täyttävät myös hankintalain vaateet.

Uudistus olisi ollut mahdollista toteuttaa myös aidosti asiakasystävällisellä tavalla, kuten jatkamalla vanhan järjestelmän mallilla. Näin on toimittu esimerkiksi Mikkelin maaseutukunnissa. Kun asiakas tilaa kyydin suoraan taksiyrittäjältä, on palvelu helppo käyttää, luotettava ja toimiva. Tällä tavoin asiakkaiden riesaksi laitettu kahden tunnin odotusaikakin olisi jäänyt pois.

Virkamiehillä on luonnollisesti oma näkökulmansa asiaan.

– Muutosta on valmisteltu pitkään. Nyt kyytipalvelu on turvallinen käyttää ja helposti seurattavissa. Tilanteisiin voidaan reagoida hyvin nopeasti, mikäli siihen aihetta on. Ajantasainen tieto on saatavissa nopeasti, Jorma Hongisto toteaa.

Jutun teon tiimoilta ilmeni myös, että Sosterin Vammaispalvelun kuljetuspalvelun omavastuutaksat eivät ole linjassa seudun julkisen liikenteen taksojen kanssa. Kuljetuspalvelun omavastuutaksoissa on kaksi isoa ongelmakohtaa. Näistä toinen koskee Savonlinnan aluetta, jossa omavastuutaksat ovat olleet ylihinnoiteltuja viimeisen reilun neljän vuoden ajan.

Savonlinnan kaupungin järjestämässä julkisessa liikenteessä luovuttiin kilometripohjaisesta hinnoittelusta ja otettiin käyttöön kiinteä taksa vuonna 2014. Sosterin kuntayhtymän hallitus ei ole kuitenkaan reagoinut asiaan muuttamalla kuljetuspalvelukyytien omavastuiden hinnoittelua vastaamaan julkisen liikenteen hinnoittelua, kuten vammaispalvelulaki edellyttää.

Kaiken lisäksi omavastuiden hintoja vieläpä korotettiin, mikä muodostaa toisen ison ongelmakohdan. Korotus astui voimaan kuljetuspalvelumuutoksen myötä helmikuussa 2019. Ongelma on se, että hinnankorotus nostaa enonkoskelaisille asiakkaille omavastuutaksojen osuudet korkeammiksi kuin Savonlinna–Enonkoski-välisen linja-autoreitin taksojen hinnat.

Savonlinja Oy, joka vastaa linja-autovuorojen järjestämisestä Savonlinna–Enonkoski-reitillä, kertoo, että heidän taksansa ovat edelleen vuoden 2018 tasoa, ja tulevat toistaiseksi pysymään samalla tasolla.

Omavastuutaksojen hinnankorotus koskettaa vahvasti enonkoskelaisia kuljetuspalveluasiakkaita, koska maaseudulla ajetaan pidempiä ajoja. Kaikkinensa liian korkeat omavastuutaksat koskettavat noin tuhatta kuljetuspalvelun asiakasta Savonlinnan seudulla.

Sosterin Vammaispalvelun toiminnasta kuljetuspalvelun omavastuutaksojen epäasianmukaiseen hinnoitteluun liittyen on tehty kantelu Itä-Suomen Aluehallintovirastoon.