Siirry sisältöön
Airut 3/2020

Be My Eyes – näköapua kännykällä

Älypuhelin henkilön kädessä. Ruudulla lukee "Call first available volunteer".
Näytä kuvan suurikontrastinen versio Näytä kuvan normaali versio Suurena kuvaa
Kuva: Bemyeyes.com

Be My Eyes -sovelluksessa näkevät vapaaehtoiset toimivat näköapuna näkövammaisille videopuhelun välityksellä. Jotkut yrityksetkin antavat saavutettavaa asiakaspalvelua Be My Eyesin kautta.

Teksti Marianne Tenhami

Tanskalainen näkövammainen Hans Jørgen Wiberg perusti Be My Eyes -yhteisön vuonna 2012 näkövammaisten avuksi jokapäiväisten, näköä vaativien ongelmien ratkaisuun.

Maksuton sovellus toimii 150 maassa 180 kielellä, myös suomeksi. Näkeviä vapaaehtoisia on mukana yli kolme miljoonaa ja näkövammaisia käyttäjiä runsaat 170 000.

Saavutettavuudestaan kotimaassa ja kansainvälisesti monesti palkittu Be My Eyes mahdollistaa näkeville näkövammaisten auttamisen videopuhelun kautta: näkevä lataa iPhoneensa tai Android-puhelimeensa Be My Eyes -sovelluksen AppStoresta tai Google Playsta ja voi sen ladattuaan vastata näkövammaisten soittamiin Be My Eyes -puheluihin.

Näkövammainen kertoo, missä asiassa tarvitsee apua ja kohdistaa iPhone- tai Android-puhelimensa kameran kohteeseen. Puheluiden soittamiseksi näkövammaisenkin on ladattava iPhone- tai Android-puhelimeensa Be My Eyes -sovellus. Latauksen jälkeen hän voi näkeviä silmiä tarvitessaan soittaa joko näkevälle vapaaehtoiselle tai Be My Eyes -palvelussa mukana olevien yritysten saavutettavaan asiakaspalveluun. Niitä ovat muun muassa Microsoft, Google ja Pantene. Yrityksistä ei tosin saa palvelua suomeksi.

Helppo tapa olla avuksi

Hannele Tyrväinen, 54, on toiminut vapaaehtoisena Be My Eyes -palvelun kautta parin vuoden ajan. Toimiessaan hoitoperheenä opaspennuille hän on tavannut näkövammaisia, joilta ensimmäisen kerran kuuli Be My Eyesista.

– Tämä on helppo tapa olla avuksi ja sovelluksen lataaminen oli vaivatonta. On kivaa, että voi valita käyttämänsä kielet niin, että saa puheluita vain valitsemillaan kielillä, hän toteaa.

Be My Eyes -puhelun erottaa muista puheluista sen erilaisesta soittoäänestä ja puhelimen näytölle tulee teksti näkövammaisen soitosta. Nimet ja puhelinnumerot eivät näy, joten vastaaja ja soittaja pysyvät anonyymeinä.

Koska vapaaehtoisia käyttäjiä on huomattavasti enemmän kuin avun tarvitsijoita, aina ei ehdi vastata puheluun, koska joku nopeampi on jo ehtinyt hätiin. Toisaalta jos joskus ei ehdi vastata, voi olla huoleti, koska joku kuitenkin hoitaa asian.

Hannele on parin vuoden aikana vastannut viidestä kymmeneen Be My Eyes -puheluun. Hänen mukaansa ne kaikki ovat johtaneet toivottuun lopputulokseen.

– Olen katsonut sukkien värejä, toiminut näköapuna pussilakanan ja tyynyliinan värien yhdistelyssä sekä auttanut reittien ja liikkeiden löytämisessä, hän luettelee.

Puhuessaan näkövammaisen kanssa hän ei näe henkilöä, vaan kohteen, jota näkövammaisen käyttäjän puhelimen kamera osoittaa.

Hannele suosittelee Be My Eyes -palvelua mieluusti muillekin.

– Tämä on helppo tapa auttaa näkövammaisia meille näkeville itsestäänselvissä asioissa. Ei tarvitse tietää mitään erityistä, riittää kun vastaa kysymykseen, mitä nyt näkyy.

Kerro vain mitä siellä on!

Tiina Pikkala, 48, tarvitsi konkreettisesti vastausta kysymykseen, mitä nyt näkyy, kun osasta heidän asuntoaan katkesivat sähköt.

– Sähkökaapissamme on varmaan 40 erilaista automaattisulaketta. Epäilin jonkun niistä pompahtaneen väärään asentoon, mutta en tiennyt, mikä niistä se oli. Näkeville on pienellä kirjoitetut ohjeet, mutta enhän minä niitä nähnyt, vaikka kuinka yritin tihrustaa tekstiä optisilla apuvälineilläni. Olin hetken ihmeissäni, mutta sitten muistin, että minullahan on Be My Eyes ja pyysin näköapua.

Tiina sai hänelle vastanneen henkilön kanssa ongelman ratkaistua ja sähköt palasivat. Puheluun vastannut henkilökin tosin oli hetken aikaa huuli pyöreänä ja sanoi, ettei ole tuollaista sähkökaappia ennen nähnyt eikä tiedä, mitä sille pitäisi tehdä.

– Sanoin hänelle, että ei haittaa. Kerro vain minulle, mitä siellä on missäkin. Minä järkeilen loput, hän muistelee.

Parin vuoden aikana Tiina on soittanut 10–15 puhelua. Hän on käyttänyt näköapua Be My Eyesin kautta erilaisten liikkeiden paikallistamiseen tai kysynyt, mitkä bussit pysäkiltä ajavat.

Jenni Nyholm, 30, on soittanut kymmenkunta Be My Eyes -puhelua kolmen vuoden aikana. Hän on käyttänyt sovelluksen kautta näköapua pakkausten erottamisessa, tietokoneen vikatilan selvittämisessä sekä liikkumisessa.

– Olen saanut pari kertaa apua hankalan työmaan kiertämiseen, kun opaskoirani ei ole pystynyt tilannetta varmuudella ratkaisemaan eikä ihmisiä ole osunut kohdalle auttamaan. Muutamat tulvivat kadunkohdat olen varmistanut niin, että olen voinut joko kiertää toista reittiä tai rämpiä penkkaa pitkin, kun näkevä on kuvaillut tilannetta.

Jenni kokee saaneensa avuliaita vapaaehtoisia puhelimen toiseen päähän ja pääsääntöisesti hyvää sanallista ohjeistusta, mihin suuntaan puhelimen kameraa osoittaa.

– Tilanteet ovat ratkenneet hyvin, hän kiittelee.

– Yhtään nuivaa äänensävyä en ole vapaaehtoiselta vastaajalta kuullut. Pyytäessäni apua neuletyöni tekemiseen vastaaja oli ilmiselvästi keskellä liikennettä ja vastasi siitä huolimatta, vaikka hän olisi voinut olla vastaamattakin, Tiina kertoo.

Puheluihin vastaamisen odotteluaika vaihtelee: Tiinalle on vastattu pääasiassa nopeasti, kun taas Jenni on välillä joutunut odottamaan kauankin ja yrittänyt hetken kuluttua uudestaan.

Molemmat toivovat Be My Eyes -palvelun toimivan tulevaisuudessa yhtä hyvin kuin se on tähänkin asti toiminut ja sovelluksen teknisen varmuuden säilyvän. He suosittelevat lämpimästi näköapua Be My Eyesin kautta muillekin näkövammaisille.

– Sitä kannattaa käyttää ihan omaksi turvaksi. Jos olen pulassa, pyydän mieluummin apua henkilöltä joka oikeasti haluaa auttaa, kuin mahdollisesti kiireisiltä tai aineissa olevilta vastaantulijoilta, Tiina sanoo.

– Be My Eyes -palvelua kannattaa käyttää monipuolisesti. Olen hyötynyt eniten äkillisissä tilanteissa, joissa nopeakin näkevien silmien vilkaisu on ollut iso apu, Jenni kertoo.